woensdag 14 maart 2012

Zendala, Simplicity - Eenvoud

Getekend op een postkaart.
Deze zendala is getekend naar aanleiding van Diva's weekuitdaging #1


De uitdaging om eenvoud aan te brengen in een Zentangle, in dit geval in een door mij gekozen Zendala-vorm, is voor mij juist niet bepaald eenvoudig. Mijn tekeningen zijn altijd vol kriebels en details. Me beperken in motiefjes, in uitwerking of iets dergelijks, zou eenvoud op kunnen leveren. Het formaat in deze tekening staat al in het teken van eenvoud, want deze Zendala is getekend op een blanco postkaart, waardoor ik normaal juist de neiging krijg om vooral veel op weinig oppervlak te krijgen. Dit keer dus niet. Voor mijn doen een zeer eenvoudige Zendala..., maar er moest toch een spinnetje in en wat 'kralen' deden toch hun opwachting. 'Eenvoud', wat een lastig woord... 

Deze spin verschijnt niet voor niets in mijn Zendala. Wanneer ik de symbolische betekenis van de spin opzoek  kom ik deze zinnen tegen in het boek 'Als de dieren spreken konden - Oersymboliek in droom en werkelijkheid - Psychologische betekenis voor de mens' van Christiane Beerlandt, die mij op dit moment zeer aanspreken:
Grenzen worden gevoeld, verkend, verlegd.
Aan de hand van dit grenzen aftasten en contact leggen op deze grenzen van je tastorgaan en huid weet je tot welke grens jij leeft. Leer jezelf kennen. Tot daar en niet verder! Een leren kennen van jezelf door in communicatie te komen met de dingen, de planten, de dieren, de mensen, via het aftasten van de buitenkant van de wereld via jouw zintuigen.
Spin maant je hierbij aan om heel dicht bij jezelf te blijven, in eenheid met je zintuiglijke gewaarwordingen en aftasten van de wereld. Een heerlijke tijd staat je te wachten wanneer je geen afstand neemt van je zintuiglijke ervaringen. Haal het nieuwe binnen, geniet...! Leer vooral jezelf kennen aan de hand van datgene wat je voelt en ontdekt, verkent en bestudeert. Laat niet na jezelf helemaal te ontdekken, in alle openheid, en op dezelfde wijze contacten te leggen met anderen. .... aanwezig zijn in je lichaamsvorm en zintuigen...
Wat is eenvoud? 'Gewoon', eenvoudig, Zijn als Mens in een mensenlichaam met mensenzintuigen!
Heel aards dus. Gewoon Mens Zijn! Een hele goeie wanneer je, net als ik, veel bezig bent met spirituele zaken! Met beide voetjes stevig op Aarde blijven staan! Spiritualiteit betekent voor mij het Mens Zijn zien in een groter perspectief en daardoor de reden van het bestaan als Mens, juist als die ene Mens, te begrijpen, zodat je doelgericht kunt handelen. Blijft het Bewust Zijn van alle Menselijke ervaringen, eens lekker in de tuin wroeten met de handen in de aarde, lekker wandelen met onze hond, genieten van eenvoudige dingen die ook eens niet gericht zijn op productiviteit... gewoon genieten!

Boek van Christiane Beerlandt bestellen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten