woensdag 2 juli 2014

Hartchakra



Zoals jullie wellicht weten ben ik begonnen aan een nieuwe serie chakra-tekeningen in westerse stijl. Dit om weer opnieuw een heel proces te doorlopen dat weer verdiepender werkt dan de voorgaande keren.
Tussendoor teken ik ook regelmatig andere mandala's of zendala's en ben ik bezig met tekenen voor de diverse workshops en cursussen.
Zo ook tijdens het proces van deze hartchakra. In de tussentijd is de focus van bewustwording heel duidelijk komen te staan op de bezigheden in mijn dagelijks leven, of ik vanuit het hart bezig ben of vanuit een andere motivatie. Het is duidelijk merkbaar in de thema's die naar voren komen, mijn gedachtegangen, etc. Het tekenen van een chakra legt namelijk de aandacht ergens neer. Het inkleuren werkt mee aan de verdieping ervan en zorgt voor inzichten op het gebied van de thema's die verbonden zijn met de hartchakra. Vooral dus dat handelen vanuit het hart in samenwerking met het hoofd, want ja, het is niet in de plaats van, het gaat vooral om die samenwerking. Handelen vanuit het hoofd, wil zeggen dat je veel vanuit je verstand, vanuit de ratio handelt. Je kent het misschien wel. Je staat voor een keuze en je eerste ingeving, dat is die vanuit het hart, geeft je een suggestie voor de te kiezen weg. Vlak erachteraan - die eerste ingeving dringt vaak niet eens meer tot ons door - komt het verstand met allerlei 'ja maar'-variaties. Allerlei redenen om iets vooral maar anders te gaan doen dan ons hart ons ingeeft. Dat komt meestal voort uit sociale aanpassingen, want we houden maar wat graag rekening met wat een ander ervan vindt, wat men 'wel niet denkt', verzinnen allerlei 'smoesjes' vooral ook om maar in een comfortabele zone te blijven zitten, etc. etc.
De kunst is dus te kiezen, te leven, vanuit het hart. De intuïtie volgend.

Het tekenen van deze hartchakra heeft bij mij dus weer een heleboel losgemaakt, hoewel gelukkig lang zo heftig niet meer als voorheen, vooral op een diepgaander niveau, op een hogere trillingsfrequentie, zeg maar weer een octaaf hoger dan de vorige keer om in muziektermen aan te geven. Ik krijg dus een groter bereik. Beter in contact met mijn Hoger Zelf en anderzijds beter verbonden met Moeder Aarde en ja... het hart is tenslotte de 'Zetel van de Ziel'... De trilling van iedere chakra komt trouwens werkelijk overeen met de klank van een muzieknoot, in dit geval de F. Dus dat van die octaaf is niet zomaar uit de lucht gegrepen... Maar vooral ook heb ik heerlijk genoten van het tekenen en daarna inkleuren van deze mandala...



4e chakra, Hartchakra



Het middendeel van deze tekening is de eigenlijke chakra (waarvan je de beschrijving in het onderstaande boek kunt vinden), eromheen zie je de stralende uitwerking,
de rand eromheen is gebaseerd op de Keltische trappatronen en in de hoeken zie je Yin Yang tekens.
De uitstraling van een chakra heeft een binnenkomende en uitgaande functie welke in evenwicht met elkaar dienen te zijn. Als hooggevoelig persoon ontstond de rand eromheen om te werken aan die balans. Ik diende op het moment van tekenen van deze tekening mijn grenzen beter te bewaken, omdat mijn chakra té open stond. Wel straling, maar wel met begrenzing.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten