zondag 9 augustus 2015

Inspiratie Workshop #10: Symbolen - De Cirkel (2)



Uitgaande van het werken met cirkels, hebben we in Inspiratie Workshop #8 gezien hoe we kunnen werken met cirkels die uit de hand getekend worden. In deze workshop werken we alleen maar met de passer. Fijn om te oefenen met het gebruik van de passer, omdat hier allerlei vaardigheden bij aan bod komen. Dit is de mandala waar we dit keer aan gaan werken:




Heb je nog nooit of zelden met een passer gewerkt, dan ben je wellicht in voorgaande workshops al wat obstakels tegen gekomen. In de 'live' lessen zie ik mensen soms behoorlijk stuntelen als ze een eerste keer een cirkel met een passer willen tekenen. Als je nog nooit instructie gehad hebt hoe met een passer om te gaan is dat ook niet verwonderlijk. Ik heb eens op YouTube rondgeneusd om te zoeken naar een filmpje waar het gebruik van de passer duidelijk uitgelegd wordt. Ik vind dan instructiefilmpjes voor de jeugd in de wiskundeles, maar die zijn natuurlijk ook voor beginners in het mandala-tekenen geschikt.

In dit eerste instructiefilmpje wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je een passer vasthoudt en hoe je cirkels kunt tekenen met je passer:





In het tweede filmpje wordt heel duidelijk uitgelegd hoe je een cirkel met een bepaalde straal kunt tekenen. 




Enig verschil met hoe ik een bepaalde straal met mijn passer teken, is dat ik mijn passer niet langs mijn geodriehoek of liniaal leg om de straal af te meten, maar liever eerst een puntje op papier teken op de betreffende afstand vanaf het middelpunt van de gewenste cirkel. Ik zorg dus altijd dat ik een middelpunt en een straalafstand op papier heb staan voordat ik een cirkel teken, zoals in het tweede voorbeeld in bovenstaand filmpje. Vooral bij het tekenen van geometrische Mandala's is dat fijn om secuur te kunnen werken.

Ikzelf heb een luxe passer, met een vulpotloodje erin, zodat mijn punt altijd scherp is en nooit aangeslepen hoeft te worden. Dit is fijn voor het secure werk.
Verder heb ik dus een passer met een verstelwieltje. Daarmee staat de passer ook meteen vast in de ingestelde stand. Dit is niet noodzakelijk hoor. Het is gewoon belangrijk dat je passer niet té soepel in de benen staat. Hij mag namelijk niet verschuiven bij het tekenen van een cirkel, maar fijn is ook dat als je hem even weglegt hij in dezelfde afstand blijft staan. In het Mandala-tekenen kom ik namelijk best vaak tegen dat cirkels met een bepaalde afstand meerdere keren getekend worden. En soms moet je tussendoor je passer even wegleggen. Dat moet kunnen zonder verdere problemen. Een passer moet dus stevig aanvoelen als je hem wilt verstellen, niet te los.

Verder is het gewoon oefenen, oefenen, oefenen, om het tekenen met een passer onder de knie te krijgen. In deze workshop zul je merken dat de grotere cirkels makkelijker te tekenen zijn, dan de kleinere cirkeltjes. Ook bij mij schiet de scherpe punt van de passer er nog wel eens uit hoor, als ik hele kleine cirkeltjes probeer te tekenen met de passer. Dus geen wanhoop. Niet nodig. Gewoon opnieuw... Als je niet té hard op je potlood drukt is een eventuele uitschieter nog prima weg te gummen.

In deze workshop krijg je de kans te oefenen met de passer en tegelijkertijd ontstaat een mooie en krachtige vormgeving, waarover straks, al doende, meer.

We gaan de Mandala maar eens tekenen:

Stap 1:

We tekenen een kruis midden op ons papier. Niet alleen om het midden van ons papier te vinden, maar de assen dienen ook als houvast voor de opzet van onze Mandala, zoals je verderop zult zien.




Stap 2:

Mijn Mandala is op A4 formaat getekend. Derhalve blijf ik graag zo'n 1,5 tot 2 cm uit de rand van mijn papier met de buitencirkel van mijn Mandala. Wil ik mijn Mandala dan ooit een keer inlijsten, dan valt hij mooi binnen de lijst. Je moet er bij de opzet van een Mandala altijd rekening mee houden dat de rand van je papier deels achter een lijst verdwijnt. Dus zet je Mandala niet te dicht op de rand van het papier.
In dit geval heb ik ervoor gekozen om 2 cm uit de rand te blijven. Mijn papier is 21 cm breed. De helft is 10,5 cm. 10,5 -2 = 8,5 cm. Mijn eerste cirkel, die meteen de buitencirkel van mijn Mandala is, zal dus vanuit het middelpunt een straal hebben van 8,5 cm. Ik teken dit af op één van de assen en trek een cirkel:





Stap 3:

Binnen deze cirkel teken ik nog een aantal cirkels op willekeurige afstand van elkaar.
In mijn geval (nagemeten na het tekenen) staan de cirkels op de volgende afstanden (handig als je exact dezelfde mandala wilt tekenen), van buiten naar binnen: 8,5 cm, 6,3 cm, 5,5 cm, 3,9 cm en 2,4 cm.





Stap 4:

Nu ga je met de scherpe punt van je passer in een snijpunt van de buitenste cirkel met een as staan.
Zet de potloodpunt van je passer in het snijpunt van de op één na buitenste cirkel met de as en teken dat deel van de cirkel dat binnen de buitenste cirkel valt. Herhaal dat nog drie keer.




Stap 5:

Vanuit hetzelfde snijpunt zet je nog een paar delen van cirkels op die de volgende 2 cirkels raken:





Stap 6:

Zoek het midden op van ieder deel van de as tussen twee snijpunten van een cirkel en de betreffende as en teken daar cirkels in.
Om dat midden te vinden volg je de aanwijzingen volgens het principe dat hier uitgelegd is:
http://wittewaterlelie-mandala.blogspot.nl/2015/08/het-midden-tussen-twee-punten-vinden-of.html
Zet daarna je scherpe passerpunt in het gevonden midden en teken een cirkel door de twee snijpunten tussen cirkel en as:




Stap 7:

Trek nu alle cirkels en delen van cirkels over met een fijnschrijver en gum de assen en alle potloodlijnen uit:




Kies nu de kleuren die jij mooi vindt.
Zoals je in een vorig bericht al kon lezen ben ik wat gaan spelen met deze mandala door een paar stukken wit te laten, wat met een fotobewerkingsprogramma doorzichtig te maken is. Daardoor kun je een mandala bijvoorbeeld over een foto heen zetten, zoals ik hier gedaan heb:





Zo kan een eenvoudige mandala een krachtige uitstraling krijgen.

Door de afstanden van de eerste concentrische cirkels te veranderen, verandert de hele aanblik van de Mandala. Leuk om mee te experimenteren.
Heel veel teken- en kleurplezier! En vergeten jullie niet jullie creaties te laten bewonderen. Zo leuk altijd om te zien hoe eenzelfde opzet met verschillende kleuren zoveel verschillende resultaten kan geven. 

Zonnige Mandala-groetjes, Angelique




Ingezonden mandala's getekend door lezers van dit blog en/of cursisten:



Annette Kaper




Annelien van Hoef - Timmermans,
getekend naar aanleiding van deze Inspiratie Workshop en 
het tanglepatroon uit Inspiratie Workshop #12
Het papierformaat is 30x30 cm.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten