woensdag 12 april 2017

Op de tekentafel... 2017/03-005 Muzikaal behang of iets meer? En weer een stapje verder...



Hou jij d'r ook zo van om toepasselijke muziek op de achtergrond te horen als je bezig bent met Mandala tekenen?
Ik wel.
In de vroege ochtend, nog fris van geest en juist wakker, geniet ik, liefst met ramen en deuren open, van het vogelconcert in de tuin, maar verder... als het verkeer op straat en het geluid van actieve buren en bouwgeluiden of groenonderhoud toeneemt, luister ik graag naar muziek die mij helpt concentreren door mij af te schermen van de geluiden van de omgeving en helpt focussen op een andere energie, andere bezigheden.
Tja, beetje gevoelig voor geluid ben ik wel en dan kies ik graag mijn eigen omgevingsgeluid waar ik me op kan richten of die me kan helpen te richten op dingen waar ik mee bezig ben, zoals het mandala tekenen zonder afleiding.
Huishoudelijk werk vraagt weer heel andere muziek 😉
In het verleden in een omgeving met veel ongewenste omgevingsgeluiden, wonende midden in het centrum van ons dorp, was ik blij met koptelefoon en oortjes, hoewel die dingen voor langere tijd ook niet fijn zijn, maar voor mij toen te prefereren boven de mij afleidende omgevingsgeluiden.
Er is zóveel muziek gemaakt waar we heerlijk naar kunnen luisteren en van kunnen genieten bij elke gelegenheid die we maar kunnen bedenken.

Als achtergrond voor het Mandala tekenen kun je natuurlijk iedere muziek opzetten die je maar wilt, geheel naar eigen smaak.
Rustige of juist meer opzwepende muziek, klassieke muziek, New Age muziek, Reiki muziek, wat jij maar wilt, waar jij behoefte aan hebt.
Misschien zelfs rock- of de modernste popmuziek.

Dit keer gaat mijn muziekvoorkeur uit naar Keltische muziek:






Logisch misschien met een Keltische tekening, zou je zeggen, maar er gebeurde iets bijzonders tijdens het kleuren van deze tekening.
De muziekvoorkeur veranderde en dat was voor mij ongewoon, een duidelijk teken dat iets vertelde over de energie van deze tekening.

Leuk om voor jezelf eens op te schrijven welke muziek je bijzonder aanspreekt bij het tekenen van juist die betreffende mandala waar jij mee bezig bent.
En misschien verandert dat naargelang je vordert met je tekening, zoals in dit geval ook gebeurde.
Ik leg meestal toch iets te schrijven in de buurt van mijn mandala.
Om te ontdekken welke energie desbetreffende mandala in zich draagt, schrijf ik specifieke gebeurtenissen, inzichten, dingen die opvallen, etc. op tijdens het teken- en kleurproces.
Zoals in dit geval een veranderende muzieksmaak tijdens het kleurproces.
Misschien merk je voor jezelf ook dat iedere mandala ook een eigen muziek sfeer of klank heeft.
Misschien kan het je iets vertellen over de energie van die mandala, welke energie jij erin wilt steken, vanuit jouw behoefte, of welke energie op dat moment gewoon nodig is voor jou, waarbij de muziek juist de aanvulling is op de energie die de mandala tentoonspreidt na het vervaardigen ervan, bij het aanschouwen.
Misschien geeft een veranderende muziekvoorkeur een nieuw inzicht.

Leven en muziek zijn voor mij dus nauw met elkaar verbonden.
Muziek werkt op het gevoel, op emotie, werkt op de stemming.
Mandala's tekenen en het leven zijn met elkaar verweven, zoals velen onder ons ervaren hebben als men door ziekte het leven anders leert beschouwen en ervaren of wanneer men door de ervaringen van het leven een behoefte voelt aan innerlijke rust en ontspanning en dat vindt in het mandala tekenen.
Iedere noot in de muziek doet iets met een chakra.
Ieder muziekstuk bespeelt dus als het ware ons hele chakra-systeem.
De stemming van de instrumenten voegt daar nog iets aan toe, een C of Bes instrument klinkt duidelijk anders dan een Fis instrument.
De manier waarop een muziekstuk ons chakra-systeem bespeelt bepaalt in hoeverre we ons aangetrokken of afgestoten voelen door dat betreffende muziekstuk.
Dat hangt samen met wat we op dat specifieke moment nodig hebben of waar we ons op dat moment prettig bij voelen.
Allemaal redenen waarom muziek en Mandala's bij mij onafscheidelijk met elkaar verbonden.

Er werd me al wel vaker gevraagd welke muziek toepasselijk is als achtergrondmuziek bij het Mandala tekenen.
Dat is dus heel persoonlijk, passend bij het betreffende moment en de betreffende bezigheid.
Muziek die mij over het algemeen het meest aanspreekt is relatief rustige Keltische muziek, New Age muziek, Reiki muziek.
Op dit moment voel ik me aangetrokken tot wat levendiger muziek, maar toch sfeervol en toepasselijk.
Muziek die eerder deze week op mijn pad kwam door 'toeval', in de flow van het leven op dit moment....
Bezig met Keltische patronen inkleuren en in gedachten en herinneringen dan meteen ook weer in mijn spiritueel thuisland Engeland, bijna heimwee voelend, maar vooral warmte (hoe koud en nat het daar ook kan zijn)..., naar groene velden, bomen en smalle weggetjes, omzoomd door heggen en stenen stapelmuurtjes, heuvels, cottages van natuursteen en rieten daken, prachtig bloeiende wilde planten die hier alleen in een tuin te vinden zijn,...
Deze muziek trekt me naar het hoge noorden, naar Schotland, waar ik in dit leven nog nooit geweest ben, maar waarvan de beelden en de energie ervan op tv en internet me boeien, hoewel ik niet zo van de bergen ben met mijn hoogtevrees.
De muziek van het oude Schotland vertaald door Steve McDonald...


geniet-ze






Stiltes, zonder muziek, kunnen voor mensen ook héél zinvol zijn om dicht bij zichzelf te komen.
Voor mij is een wandeling in de natuur en nu genieten van dat prachtige uitlopende lentegroen en de mooie bloesem een manier om dat te doen, om de connectie met Moeder Natuur te voelen, uiteraard met alleen de muziek van Moeder Natuur, het kabbelen van een beekje, het ruisen van de wind door de bomen, het vogelconcert in de ochtend, dat soort dingen,  voor mij dan zeker geen koptelefoon of oortjes met muziek.

Stilte is ook muziek.
Zonder stiltes, pauzes, in de muziek, zou muziek niet eens interessant zijn om naar te luisteren.
Alleen maar stilte is ook muziek.
Ik ben eens bij een muziek uitvoering in het Tibetaans Boeddhistisch Centrum in Nijmegen geweest, waar de pianist (ik weet zijn naam helaas niet meer, maar het door hem opgevoerde muziekstuk zal ik nooit vergeten) na het eerste prachtig gespeelde muziekstuk, voerder hij een stuk op van John Cage: 4'33".
Een muziekstuk, stilte, om te ervaren.
Het onverwachte, de verrassing bij de mensen... prachtig.
Men verwacht muziek, men krijgt... stilte... alleen maar stilte vanuit de bron waaruit men juist muziek verwacht, wat je dan allemaal hoort... omgevingsgeluiden, geluiden vanuit het eigen lichaam...
Voor de één een absolute verrassing.
Mensen die geluidgevoelig zijn, zijn zich daar normaal gesproken juist welbewust van.



Intussen verder tekenend...
Na de eerste Keltische knoop, begonnen met de tweede, maar toch de drang voelende alvast even naar binnen te gaan... op zoek naar kleuren die passen bij de reeds gekozen kleuren.
Ik heb er nu een aantal bij elkaar:





Dit resulteerde in dit resultaat, mijn uitstapje naar binnen in de mandala:






Toen dit ontstond moest ik denken aan de kleurenschema's van de Steampunk en het Victoriaanse tijdperk.
Mocht je het lastig vinden om kleuren uit te zoeken, dan kun je natuurlijk gewoon blind intuïtief je kleuren kiezen, maar je kunt je ook laten leiden door bestaande kleurenschema's en daar je kleurpotloden bij zoeken.
Een voorbeeldje is deze:




Afkomstig van Emma Foster op DEZE WEBSITE



Op mijn Pinterest pagina 'Kleurenpalet' vind je legio ideeën voor kleursamenstellingen.
Dus, hoewel bezig met Keltische ontwerpen, hoef je je niet te beperken tot 'Keltische kleuren', dus aardetinten en andere natuurkleuren,  maar kun je naar je eigen smaak afwijken naar welk kleurenschema dan ook.
Ik (door mijn gids Merlijn ingegeven) noem mijn tekeningen dan ook Celtic Inspired Design en geen Celtic Art. 
Daarmee zou ik mezelf namelijk beperken en daar heb ik geen zin in. 
Ik zoek liever een stukje vrijheid op, zoals het een Waterman eigen is.
Laat je inspireren, zoals ik ook geïnspireerd wordt.
Zo komen allerlei invloeden voorbij, laveer ik overal tussendoor en pluk ik ook overal wat vandaan, wat voor mij goed voelt en groeit mijn tekening langzamerhand onder mijn handen.
Ik weet dus van tevoren bijna nooit wat er uiteindelijk uit gaat komen.
Tekeningen ontstaan in de 'flow' van de energie van het moment, de energie van de mandala en die welke ter plekke ontstaat.



Tja, en als je dan toch de Steampunk en Victoriaanse kleuren induikt, zoek je daar eens muziek bij op YouTube...





En mijn mandala reis gaat heerlijk verder...
En het mooie is, het is een reis in het hoofd.
Een reis naar een ander land, een reis naar een andere tijd.
Je hoeft er niet voor in een auto te stappen, je hoeft niet eens fysiek op reis.









Liever toch Keltische muziek?
Tip: maak zelf op YouTube ook meerdere afspeellijsten met muziek die jij mooi vindt en past bij een bepaalde sfeer die jij prefereert tijdens het tekenen.






De ontwikkeling van deze mandala volgen?
En intussen meer informatie krijgen over de energie ervan?
 Vooraan beginnen: 2017/03




Geen opmerkingen:

Een reactie posten