dinsdag 28 maart 2017

Op de tekentafel... 2017/03 - 002



Na een nachtje slapen.
Toch meteen maar aan de slag met de gele oker...






Dit geeft een bruin/goud metaalachtige 'look' aan de knoop.
Mijn ervaring heeft me al geleerd dat er, met deze Lyra's, een metaalachtige 'look' is te verwachten met een grijze of zwarte ondergrond.
Gelukkig niet te veel naar het oranje neigend.
Wat een lef hè? Niet eens op een kladje geprobeerd.
Om teleurstellingen te voorkomen als je nog niet genoeg ervaring hebt...
wel een kladje gebruiken hoor!
Een los papier of een kopie van je tekening voldoet bijvoorbeeld prima om op te oefenen.


Maar let op: kleurpotloden van andere merken, iets andere tinten, ander papier... het kan allemaal van invloed zijn op het eindresultaat. Leer je materiaal goed kennen door gewoon veel, of misschien beter gezegd: vaak (al is het maar een half uurtje per dag), te tekenen/kleuren.
Wat ik in dit blog laat zien is hoe ik teken en kleur en dat kan inspiratie zijn voor jou, niets meer, niets minder, precies natekenen en kleuren zal waarschijnlijk niet lukken.
Iedereen heeft namelijk een eigen 'handschrift' van werken.
En er komt oefening aan te pas. Voor de één wat meer, voor de ander wat minder.
Ik heb in ieder geval héél veel geoefend, veel getekend en gekleurd.
Ik ben nu al zo'n 19 jaar bezig met het mandala-tekenen, dus...



Trouwens... Gebruikt papier in dit geval:






Geen idee of het papier nog verkrijgbaar is hoor, het is een oud blok.
Ik teer nog op een ruime voorraad oud papier (nee, niet dát oud papier) en 'oude' kleurpotloden.


De stappen nog eens op een rijtje.



Gebruikte kleuren:







Eerst met Medium Grey schaduwen aanbrengen:





Delen van je werk maak je donkerder door laag over laag te werken.
Druk niet op je potlood. 
Als de structuur van het papier plat gedrukt wordt, zal het geen pigment en dus geen kleur meer opnemen.
Zelfs behoorlijk glad papier, zoals het hier gebruikte papier, heeft nog een structuur die je plat kunt drukken.



Tip:
Je werk moet er na het tekenen met grijs goed geschaduwd en eigenlijk al als 'af' uitzien.
De ondergrond is belangrijk voor het eindresultaat!
Ook na het gebruik van de Burnt Carmine, moet je tekening er goed en 'af' uitzien.
En dan dat Light Ochre...
Tijdens het kleuren was ik er écht nog niet zo weg van.
Gaandeweg kregen de koorden meer en beter kleur en ging ik er meer van houden.



Daarna met Burnt Carmine:





Tip: 
Leg met kleuren altijd een velletje papier onder je hand.
Op de eerste plaats om te voorkomen dat je kleurpotlood dat je al aangebracht hebt niet uit te vegen.
Let daarbij natuurlijk wel op dat je je papier niet over je tekening verschuift, anders schiet je er niet zoveel mee op.
Ik houd altijd met mijn linker hand mijn tekenpapier en tegelijkertijd ook dat papier onder mijn tekenhand vast, terwijl ik dus teken en kleur met mijn rechterhand. Ben je linkshandig dan doe je dat precies andersom.
Op de tweede plaats dient een papier onder je hand om ervoor te zorgen dat het vet van je huid (wat er altijd is) niet op het papier komt, zodat dat later geen belemmering vormt in het aanbrengen van pigment op het papier.






Daarna breng je de Light Ochre aan.
Her en der nog wat Burnt Carmine aanbrengen en dan heb ik dit...





... een mooie goudbruine metaalachtige knoop.



En ja... zo gaat dat nog wel een tijdje door.
Twee grote knopen krijgen deze kleur, dus daar ben ik nog wel een tijdje mee zoet.
En nee... in tegenstelling tot wat sommige mensen blijken te denken...
ik kleur ook geen uren en uren achter elkaar door hoor.
Het schrijven van dit blog kost me meer tijd dan het kleuren op zich.

In mijn dagen moet er bovendien ook nog een hondje uitgelaten worden, huishouding die doordraait, zoals gisteren de ramen gezeemd moesten worden (anders konden we niet meer naar buiten kijken met die heerlijke voorjaarszon), vandaag de strijkwas die weer op me wacht (anders heeft manlief morgenochtend geen blouse meer in de kast 😉 ) en zo doe ik iedere dag wel iets, onze jongste zoon die al maanden ziek is en wat extra aandacht nodig heeft en soms heb ik op een dag ook nog consulten bloesemtherapie of spagyriek of geef ik les aan mensen zoals jij, die interesse hebben in het mandala-tekenen en/of het Celtic Inspired Design.
Tja, een dag heeft maar 24 uur, al lijkt het vaak nog minder.
De tijd vliegt om, wat ergens ook wel logisch is als je iets doet waar je hart blij van wordt.
En nu toch maar eens iets drinken en eten (dat vergeet ik gewoon als ik zo lekker bezig ben) en daarna onze Kira uitlaten...







Ik wens jou in ieder geval een hele fijne zonnige dag verder en heel veel kleurplezier!

🌞



De ontwikkeling van deze mandala volgen?
En intussen meer informatie krijgen over de energie ervan?
 Vooraan beginnen: 2017/03
2017/03 - 008


Geen opmerkingen:

Een reactie posten