woensdag 29 maart 2017

Op de tekentafel... 2017/03 - 003



Ik ga met de Burnt Carmine op sommige plaatsen, o.a. bij de schaduwpartijen bij de kruisingen, nogmaals over de Light Ochre. In de hoekjes en vlak langs het bovenliggende koord op sommige plaatsen ook nog een keer met de Medium Grey.
Dat resulteert hierin:






Op de foto is het helaas niet zo goed te zien als in het 'echie'.
Ik blijf het iets wonderlijks vinden om van een platte band de ruimtelijkheid van de koorden te bereiken middels het aanbrengen van schaduwen en het wonder van het effect van kleuren van donker naar licht te aanschouwen. Iedere keer opnieuw. Bij het aanbrengen van de Light Ochre over de Burnt Carmine moet ik écht even door kleuren om weer te zien wat voor moois er ontstaat. De eerste dunne lagen geven een wat vervreemdend effect. Doorgaan met kleuren komt vanuit vertrouwen dat het goed komt. Ik heb het eindresultaat tenslotte al een keer gezien. De eerste keer was écht spannend, nu is er vertrouwen... en rust.

Diepte in je tekening brengen... Een raar iets eigenlijk, omdat ik zelf geen diepte kan zien in het dagelijks leven. Ik ben mij derhalve waarschijnlijk wat meer bewust van de effecten van donker en licht, van kleins af aan een hulpmiddeltje om toch afstanden in te kunnen schatten bijvoorbeeld, en geeft die vaardigheid juist enige kracht en diepte aan mijn tekeningen. Ik geloof er heilig in dat dat wat jij jouw volle aandacht geeft gaat groeien. Dus geef je aandacht aan je sterke kanten en ontwikkel die verder. In mijn geval zul je bijvoorbeeld niet gauw dieren of mensen in mijn tekeningen zien. Ze zouden niet passen in het beeld dat je nu in mijn tekeningen ziet, tenzij ze gestileerd vorm gegeven zijn en niet realistisch. Ik vind het realistisch tekenen en schilderen prachtig hoor, en ik heb heel veel respect voor mensen die daar goed in zijn, speciaal die tekeningen en schilderijen met een surrealistische inslag en ik heb me in het verleden geoefend in realistische weergaven, maar ik merk dat ik het niet interessant vind om mee bezig te zijn. Dan verdiep ik me liever in de fotografie. In mijn werken vind je vooral motieven en patronen. Daar kan ik helemaal in op gaan.





De turquoise kleuren die gebruikt zijn:
wederom van Lyra Rembrandt - Polycolor
de lichtste: 600-54 Türkis - Aquamarine
de donkerste: 600-55 Nachtgrün - Night Green



Wordt weer vervolgd...



De ontwikkeling van deze mandala volgen?
En intussen meer informatie krijgen over de energie ervan?
 Vooraan beginnen: 2017/03


Geen opmerkingen:

Een reactie posten