zaterdag 22 augustus 2015

Inspiratie Workshop #11: Close up... trappatroon






Zoals jullie in mijn vorige blogbericht konden lezen ben ik aan de slag gegaan met een 40 x 50 cm grote tekening. Daarin zagen jullie al dat ik een vlak gevuld heb met een trappatroon.

Vandaag weer een stapje verder... of moet ik zeggen 'een trapje' verder...
In de eerste Inspiratie Workshop over randen kwam al een trappatroon aan bod. Vandaag gaan we verder in op het onderwerp 'trappatronen'. Bij deze een close up van het in mijn tekening gebruikte trappatroon.
Misschien heb je er iets aan, mogelijk een inspiratie om zelf aan de slag te gaan met een Keltisch trappatroon als vlakvulling. Want waarom zou je rond je mandala de verdere oppervlakte van je papier wit laten? Of wellicht ga je zo'n trappatroon benutten als vlakvulling in je mandala.
Een leuke inspiratie voor toepassing in het Zentangle tekenen, in je Zendala, etc....

Allereerst nemen we het in mijn tekening gebruikte trappatroon onder de loep, in een volgende online Inspiratie Workshop zullen we de trappatronen in z'n algemeenheid bekijken.

Ik heb een grit opgezet met ruitjes van 5 x 5 mm. 4 bij 4 heb ik vierkanten alvast overgetrokken met een watervaste fijnschrijver van UniPin 0,2. Tip: begin met de verdeling vanuit het midden, zodat het patroon netjes symmetrisch ten opzichte van de middenlijn op je papier komt. Kijk in het voren hoe de verdeling in jouw tekening het mooist tot z'n recht komt.
Ik kan eventueel al meer doorlopende lijnen trekken, maar dat doe ik niet om de draad straks niet kwijt te raken en het overzicht te blijven behouden. Vooral handig bij de vierkanten die maar voor een deel zichtbaar zijn. Als je op de foto's klikt krijg je een groter exemplaar te zien.




Dus per vierkant van 4 bij 4 hokjes teken ik mijn Keltisch trappatroon in. Je mag het natuurlijk ook eerst met een tekenpotlood doen, maar na enige oefening sla je die stap wel over.
Ik teken een trappetje (vandaar natuurlijk de naam 'trappatroon') in iedere hoek en omdat het trappatroon dit keer niet met de hokjes meegaat, maar in een kleinere uitvoering getekend wordt, zet ik even stipjes waar het midden van een lijn of hokje is. Dit geeft me houvast in het tekenen:





Daarna diagonale lijnen in de vorm van een vierkant, het stipje is wederom voor mij een houvast om mijn lijn doorheen te tekenen.



Ik teken overigens al mijn lijnen uit de hand, nooit langs een liniaal. Lijnen trekken met een linitaal geeft een mijns inziens té strak effect aan mijn tekening. Ik teken liever heel kleine stukjes per keer, dan dat ik een liniaal pak om mijn inktlijnen te tekenen. De opzet met potlood gebeurt wel met behulp van passer, geodriehoek en liniaal.

Vervolgens zet ik voor mijn houvast alvast stippen op de hoekpunten van het middenfiguur. Daarna trek ik de lijnen die ik wil:







Daarna volgt het middenkruis, dat mijn vierkant van 4 bij 4 hokjes verdeelt in 4 vierkanten van 2 bij 2 hokjes:




Dan volgen de diagonalen in mijn midden-figuur. En het eerste patroontje is klaar:




Dit proces wordt in ieder vierkant herhaald:





etc....


etc....




Er zijn vele trappatronen te ontwerpen en in zijn algemeenheid kun je zeggen dat een patroon een trappatroon is, als er sprake is van een trapvorm compleet met treden. 
Diagonalen verlevendigen en completeren het plaatje.



Er rust copyright op al mijn tekeningen en workshops!
Tekeningen en beschrijvingen van tekeningen en kleurtechnieken mogen op geen enkele wijze voor eigen dan wel commercieel gebruik gedeeld worden met derden.
Wel mag je met een link verwijzen naar deze website of deze pagina.
Graag zelfs!
Donaties voor het persoonlijk gebruik van deze korte online workshop, om het voortbestaan van Nymphaea te ondersteunen, zijn van harte welkom via paypal.me/nymphaeasc
Alvast heel hartelijk dank!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten